Animatiefilmpje over Wegwijs
Wegwijs Boxtel
In het animatiefilmpje hoor je wat Wegwijs is, wanneer je bij Wegwijs terecht kunt en wat je kunt verwachten van Wegwijs.
Adres en openingstijden
Adres
St. Ursula 12, 5281 HV in Boxtel.
Inloopspreekuur
Het inloopspreekuur van Wegwijs is in Boxtel iedere maandag en donderdag (behalve tijdens feestdagen) tussen 9.00 en 11.00 uur in het Ursula gebouw.
Telefonisch contact
Wij zijn telefonisch te bereiken van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 13.00 uur via (0411) 65 59 90.
Bereikbaarheid bij spoed rondom jeugd
Alleen bij crisis of bij spoedvragen rondom jeugd zijn wij ook van 13.00 uur tot 17.00 uur bereikbaar op het nummer (0411) 65 59 57.
Voor vragen op het gebied van zorg
Je kunt bij Wegwijs terecht voor bijvoorbeeld vragen over de volgende onderwerpen:
- Hulp bij het huishouden
- Collectief vervoer (regiotaxi)
- Gehandicaptenparkeerkaart
- Dagbesteding
- Individuele begeleiding
- Woonvoorziening
- Beschermd wonen
- Rolstoelen
- Vervoersvoorzieningen zoals scootmobiel/ driewielfiets
- Kindvoorzieningen zoals een rolstoel of een aangepaste buggy
Voor vragen op het gebied van werk en inkomen
Je kunt bij Wegwijs terecht voor bijvoorbeeld vragen over de volgende onderwerpen:
- Bijzondere bijstand
- Welzijnsfonds
- Individuele inkomenstoeslag
- Hulp bij geldzorgen
- Collectieve ziektekostenverzekering
- Bijstandsuitkering
Zelf berekenen
Wil je weten of je recht hebt op vergoedingen van de gemeente? Kijk dan op de website Bereken uw recht. Als je recht hebt op een vergoeding kun je via Bereken uw recht meteen een aanvraag versturen. Hiervoor heb je wel jouw DigiD nodig.
Voor vragen op het gebied van jeugd en onderwijs
Als ouder of verzorger loop je regelmatig tegen allerlei vragen over opgroeiende kinderen en opvoeden aan. Kom je er zelf niet uit? Blijf hier niet mee zitten! Je kunt terecht bij Wegwijs. Zij helpen je bij vragen en problemen rondom het opgroeien en opvoeden van kinderen en jongeren. Je bereikt Wegwijs via (0411) 65 59 90 of via wegwijs@boxtel.nl.
Voor spoedvragen op het gebied van jeugd en onderwijs
Bereikbaarheid bij spoed rondom jeugd
Alleen bij crisis of bij spoedvragen rondom jeugd zijn wij ook van 13.00 uur tot 17.00 uur bereikbaar op het nummer (0411) 65 59 57.
Hulp nodig bij het regelen?
Heb je een persoonlijk gesprek met de gemeente over zorg, welzijn, wonen of inkomensondersteuning en heb je daar hulp bij nodig? Je mag altijd een familielid, iemand uit de vriendenkring of een mantelzorger meenemen. Maar ook een onafhankelijk cliëntondersteuner (OCO) kan je hierbij helpen.
Een OCO kijkt en denkt met je mee. Hij of zij geeft informatie, advies en ondersteuning bij vragen rondom zorg waar je tegenaan loopt. Gratis, deskundig en onafhankelijk. Onafhankelijk betekent dat de OCO niet is verbonden aan de gemeente of aan een zorgorganisatie. De OCO is er echt voor jou. Ook als je al zorg of ondersteuning krijgt of als je mantelzorger bent, kun je een OCO inschakelen. Lees meer informatie over een OCO.
Je kunt voor onafhankelijke cliëntondersteuning terecht bij MEE. Val je in de doelgroep 'ouderen' (50+)? Dan kun je ook terecht bij de plaatselijke ouderenverenigingen. Een lidmaatschap is niet nodig.
Vindt je het fijn als iemand helpt bij het vinden van een OCO? Neem dan contact op met Wegwijs en bel naar (0411) 65 59 90.
- MEE
Neem contact op via telefoonnummer: (088) 465 35 55 of e-mailadres: mee@meedemeentgroep.nl - Seniorenvereniging Boxtel
Neem contact op via telefoonnummer (06) 18 90 22 71 of tinekenuesink@gmail.com - KBO Liempde
Neem contact op met coördinator Kees Quinten via (0411) 63 17 30 of kbo.liempde@xs4all.nl
Melden van mensen met verward gedrag
Mensen zijn soms verward. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld: een verstandelijke beperking, verslaving of psychische stoornis of dementie. Mensen met verward gedrag hebben soms ook andere problemen: geen werk, geen geschikte woning, schulden of weinig sociale contacten. De meeste mensen met verward gedrag zijn niet gevaarlijk en veroorzaken geen overlast. Toch zijn er ook mensen die wel overlast veroorzaken. Of zelfs een gevaar zijn voor zichzelf of hun omgeving. Dat willen we uiteraard voorkomen.
Waarom melden?
Familie of buren merken vaak eerst dat het niet goed gaat met iemand. Het is belangrijk om dit te melden voordat de situatie erger wordt. De persoon met verward gedrag kan dan zo snel mogelijk hulp krijgen. Als het nodig is krijgen familie of buren ook hulp.
Waar kun je een melding maken?
Je kunt een melding maken bij het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag. Inwoners die zich zorgen maken een familielid of kennis kunnen contact opnemen met dit Meldpunt. Het is bedoeld voor situaties waar er sprake is van niet-acute zorgen. Het Meldpunt is te bereiken via het landelijke telefoonnummer 0800-12 05. De burger wordt doorverbonden naar het meldpunt in de eigen regio. Lees meer informatie over het Meldpunt Zorgwekkend Gedrag.
Contact met vertrouwenspersoon
Heb je behoefte aan contact met een onafhankelijke vertrouwenspersoon? Ben je bijvoorbeeld ontevreden over een besluit? Of heb je een klacht over de manier waarop wij met jou omgaan? Dan kun je contact opnemen met mevrouw Anny Driessen. Mevrouw Driessen is de vertrouwenspersoon Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning). Je kunt haar bellen via 06-27570997 of een bericht sturen via a.driessen@hetlsr.nl.
Overzicht organisaties en activiteiten zorg en welzijn
In onze gemeente hebben we veel organisaties op het gebied van zorg en welzijn. Bekijk via de zogenaamde 'sociale kaart' de gegevens van de verschillende organisaties in de gemeente Boxtel.